KLASSIEK VAREN

CAMILLA

Camilla is een mahoniehouten, karveel gebouwde motorboot. De boot is in 1954 gebouwd door de Zweedse marinewerf ''Valdemarsviks slip o batvarv'". De boot is ontworpen door Marine-ingenieur Pettersson (dat is niet DE Pettersson), waarschijnlijk heeft hij wel goed gekeken naar een vergelijkbaar ontwerp van Iverssen.

De boot meet 9.20 meter bij 2.70, de doorvaarthoogte ongeveer 2.20 meter en diepgang circa 70 centimeter. De motor is een Volvo Pente AQ 171C uit 1987 (160 pk), dus het is niet meer de originele motor. De boot is eigendom geweest van de Volvo Penta dealer in Lulea, de heer Lindstrom,  die de boot als demo-boot gebruikte en derhalve ook af en toe van motor wisselde. In 1997 heeft zijn zoon de boot overgenomen. De boot is dus tot en met juli 2015 in dezelfde familie gebleven. De boot heeft in Zweden  een K-mark klassificering gekregen (als historisch vaartuig). 



Voor de koop is Camilla grondig geïnspecteerd door de Zweedse botenspecialist en restaurateur Andreas Millde van Stockholms Batsnickeri (http://www.stockholmsbatsnickeri.se). Hij vond de dame in goede conditie, gezien haar leeftijd. Dat betekent natuurlijk niet dat er niets hoeft te gebeuren, maar wel dat de boot met goed onderhoud nog jaren mee kan. 


De motor is voorzien van een keerkoppeling en schroefas, dus niet van een heckdrive. De circa 160 paardekrachten worden geproduceerd door een 2-liter benzinemotor met bovenliggende dubbele nokkenas. De boot wil hiermee wel vooruit, de top ligt op ongeveer 35 km per uur en de kruissnelheid op circa 20 km per uur.


Je ziet hier de schroefas, met een klein roertje erachter. Dat belooft nog wat voor smal vaarwater, je moet wel enige snelheid maken wil je niet verwaaien.



Camilla is door de bekende botentransporteur Van de Wetering van Stockholm naar Scharendijke (Zeeland) gebracht.



Hier staat Camilla nog even buiten in Scharendijke. Inmiddels staat de boot in de overdekte winterstalling te wachten op wat komen gaat. 

Wat moet er allemaal aan gebeuren?

De bedoeling is om het onderwaterschip helemaal kaal te halen, en het verfsysteem weer opnieuw op te zetten. Er hoeven geen delen vervangen te worden. Ook het interieur dient opnieuw gelakt te worden., Verder krijgt de motor een grote beurt. Voor de boot te water gaat, zal de boot rondom buiten gelakt worden. De kuiptent is inmiddels naar de wasserij om gewassen en opnieuw geimpregneerd te worden.

Hieronder volgen een aantal foto's van de werkzaamheden.

De motor is eruit gehaald om de bilge goed schoon te kunnen maken en opnieuw in de verf te zetten. De motor is inmiddels voorzien van een nieuwe nokkenas riem en nieuwe demperplaat.